Subject: Vs: Päring
From: "Kristi Sarap" <[email-masked]>
To: "Alexandra Saarniit" <[email-masked]>
Date: Tue, 5 Aug 2025 16:23:41 +0300

Tere, Alexandra!

Ravimiameti poolt vastab ravimiohutuse osakonna juhataja Maia Uusküla.

Alustuseks - semaglutiid on saadaval süstitava (Ozempic) ja suukaudse 
(Rybelsus) ravimvormina. Samasse -GLP-1 analoogide - gruppi kuulub ka 
dulaglutiid (Trulicity). Mounjaro ei ole semaglutiid, vaid tirsepatiid ehk 
pikatoimeline GIP ja GLP-1 retseptorite agonist.

*	Ravimiametile on edastatud 27 kõrvaltoime teatist seoses süstitava 
semaglutiidi (Ozempic) kasutamisega – nii kaalulangetuse näidustusel kui 
diabeedi näidustusel.

Ravimi kasutamisega seoses on teada antud seedetrakti häiretest ja 
kõhunäärmepõletikust, soolesulgusest, sapipõiepõletikust, mis on kõik 
teadaolevad kõrvaltoimed. Teatatud on ka meeleoluhäiretest, süstekoha 
reaktsioonidest, südamepekslemisest, vererõhutõusust, minestamisest ja 
unehäiretest, kilpnäärme häirest, seksuaalelu halvenemisest, maitseaistingu 
muutusest, nägemishäire süvenemisest (ei diagnoositud diabeetilist 
retinopaatiat), neerufunktsiooni häirest.

Teada on antud ka ajalises seoses raviga patsiendil avastatud kasvajatest 
(kolmel juhul surmaga lõppenud kasvajalised haigused) ja tromboosist. 
Kasvajaid ja tromboosi tänaste teadmiste alusel semaglutiidiga põhjuslikult 
ei seostata, kuid need teatised on siiski väga väärtuslikud, sest aitavad 
kaasa uute kõrvaltoimete põhjusliku seose kinnitamisele või 
ümberlükkamisele.

*	Suukaudse semaglutiidiga (Rybelsus) seoses on saadetud kaheksa teatist, 
peamiselt kaalulangetuse näidustusel. Teada anti seedetaktiga seotud 
kõrvaltoimetest, aga ka kõhunäärmepõletikust, sapikivide tekkest ja juuste 
kahjustusest.

*	Dulaglutiidiga seoses on üks teatis diabeedi näidustusel, kus patsiendil 
tekkis äge kõhunäärmepõletik (teadaolev kõrvaltoime).
*	Liraglutiidiga (Victoza) seoses üks teatis diabeedi näidustusel ravimi 
toime puudumisest.

Retseptikeskuse andmetel on ravimit välja kirjutatud ja ravim apteegist 
välja ostetud (2024 kuni tänaseni):

*	Ozempic enam kui 27000 isikule
*	Ryblesus enam kui 24000 isikule
*	Trulicity enam kui 800 isikule
*	Mounjaro enam kui 1000 isikule
*	Victoza enam kui 600 isikule

Ikka head

Kristi Sarap

Ravimiameti kommunikatsiooninõunik

[email-masked] <mailto:[email-masked]>

Saatja: Alexandra Saarniit <[email-masked]>
Saatmisaeg: teisipäev, 5. august 2025 13:35
Adressaat: RA Kommunikatsioon <[email-masked]>
Teema: Päring

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu 
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

Kirjutan teile Postimehest.

Kuna välismeedias vahel ikkagi kirjutatakse sellest, kuidas 
kaalulangetusravimeid on seostatud nii mõnegi surma ja raskete 
kõrvalmõjudega (pean silmas just semaglutiidi kasutajaid st Mounjaro, 
Ozempic jms), siis uurin, et kuna nüüd on ravimid ka Eestis küllaltki laialt 
just kaalulangetuse eesmärgil kasutusel, siis kas ravimiametile on 
praeguseks teada antud surmajuhtumitest või väga rasketest kõrvalmõjudest, 
mille puhul kahtlustatakse, et need on semaglutiidi kasutamisega seotud?

Rohkem küsimusi saadan pärast seda esialgset infokorjet. 🙂 Suur tänu juba 
ette!

Lugupidamisega

Alexandra Saarniit

ajakirjanik

+372 5550 0229

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]